UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Polish English French German

Ścieżka Rowerowa„ Nad Łupawą”

Oceń ten artykuł
(3 głosów)

Jest to doskonała i niezwykle atrakcyjna trasa wiodąca przez sołectwa: Czarna Dąbrówka, Kozy, Dęby i Jerzkowice. Trasa ścieżki rowerowej w większości przebiega wzdłuż rzeki Łupawa (początkowo po prawej stronie, a za Kozinem po lewej stronie) lasami Nadleśnictwa Łupawa i Bytów, a w końcówce (7km) biegnie dawnym nasypem kolejowym.

Turysta pokonując tą trasę poznaje walory krajobrazowo-przyrodnicze naszego regionu, jego zabytki architektoniczne oraz trochę historii.

Opis przebiegu trasy ścieżki rowerowej „Nad Łupawą”

Kierunek jazdy – Kozin – Zawiaty – Ceromino – Czarna Dąbrówka. Długość – 27 km – kolor czerwony. Początek i jednocześnie koniec ścieżki – plac rekreacyjny nad jeziorem wiejskim.

• 0,08 km – skręt w prawo – ul. Bytowską w kierunku ronda
  • 0,95 km – rondo – skręt w lewo w ul. Słupską
  • 1,0 km – za przystankiem PKS skręt w prawo w ul. Przemysłową
  • 1,4 km – zjazd z asfaltu – dalej ścieżka przebiega szlakiem turystycznym „Dolina Łupawy” (szlak niebieski) i szlakiem turystycznym „Krajobrazy Młodoglacjalne” (szlak zielony)
  • 2,5 km – docieramy do rzeki Łupawa. Tu znajduje się pierwsza tablica edukacyjna „Rzeka Łupawa”. Przejazd przez kładkę, skręt w prawo, następnie w lewo i pod lekkie wzniesienie docieramy do rozwidlenia dróg.
  • 3,1 km – szlak niebieski skręca w lewo, a my jedziemy prosto szlakiem zielonym.
  • 3,2 km – skrzyżowanie, zielony szlak „Krajobrazów Młodoglacjalnych” biegnie prosto, a my skręcamy w prawo łącznikowym szlakiem czarnym w kierunku Kozina
  • 3,4 km – lekki skręt w prawo, pod górę, drogą pożarową nr 6 wyłożoną płytami betonowymi. Jadąc prosto można dotrzeć do Jeziora Kozińskiego.
  • 7,1 km – dojazd do Kozina i wjazd na szlak rowerowy „Zwiniętych Torów”. Wjazd na szosę: Kozin – Mikorowo i skręt w lewo pod górę asfaltem
  • 7,8 km – skręt w prawo, pod lasem leśniczówka Kozin, w której znajduje się leśne Arboretum. Jest to teren edukacyjno-rekreacyjny, na którym zgromadzono mnóstwo unikatowych drzew i krzewów iglastych i liściastych. W sąsiedztwie zbudowano drewnianą chatę z paleniskiem oraz szereg ławek, stołów służących wszystkim za doskonałe miejsce wypoczynku na łonie natury. Zmodernizowane w 2006 roku zaplecze techniczne sprawia nieograniczone możliwości edukacji botanicznej i wypoczynku dla dzieci, młodzieży i dorosłych.
  • 8,4 km – powrót do Kozina. Po lewej stronie prywatne pole namiotowe, na którym znajduje się Tablica edukacyjna „Miejscowość Kozin”. Rezerwując wcześniej kajaki u Pana Wojciecha Marcinkowskiego „KAJAKIKO”, można zatrzymać się na dłużej i spróbować swoich sił na spływie rzeką Łupawą. Tu można również odpocząć. W Kozinie na rzece Bukowina, która tu łączy się z Łupawą, znajduje się Mała Elektrownia Wodna.
  • 8,9 km – zniszczony dawny wiadukt kolejowy
  • 9,0 km – dojazd do szosy: Czarna Dąbrówka – Lębork. Tu skręt w prawo. Na wprost skrzyżowania, w lesie w odległości ok 200 m znajduje się Kościół (1746r., rozbudowany w stylu neogotyckim w poł. XIX w.) w Kozinie
  • 9,1 km – most na rzece Łupawa
  • 9,3 km – zjazd z szosy, skręt w lewo w drogę pożarową nr 9. Przed nami drugi, zniszczony wiadukt i rozkopany dawny nasyp kolejowy. Poprowadzono tu szosę. Teraz drugi odcinek dobrą utwardzoną drogą leśną.
  • 11,0km – droga leśna wyłożona płytami betonowymi.
  • 12,1km – droga pożarowa nr 9 prowadzi prosto, a my skręcamy lekko w lewo.
  • 13,8km – dojazd do szosy Słupsk – Kartuzy, jedziemy prosto do miejscowości Zawiaty.
  • 14,6km – skrzyżowanie w Zawiatach, skręt w prawo. Tu można się na chwilę zatrzymać. W lewo 20m, mostek. W tym miejscu wypływa najbardziej malownicza rzeka na Pomorzu - Łupawa.
  • 15,0km – Ośrodek Wczasowy „Zawiaty”, przy ogrodzeniu skręcamy lekko w lewo. Tu znajduje się tablica edukacyjna „ Park Krajobrazowy Dolina Słupi”. Można odpocząć, skorzystać ze strzeżonego latem kąpieliska, jak również przenocować. Dalej poruszamy się wzdłuż zachodniego brzegu jeziora Jasień.
  • 16,7km – znowu odnajdujemy szlak zielony „ Krajobrazów Młodoglacjalnych” prowadzący z Czarnej Dąbrówki przez Jerzkowice do Miastka.
  • 18,7km – dojazd do szosy powiatowej pod Cerominem. Na zakręcie skręcamy w prawo i jedziemy w kierunku Jerzkowic.
  • 20,0km – skręt w prawo, dalej ścieżka rowerowa aż do Czarnej Dąbrówki prowadzi nasypem dawnej linii kolejowej. Tu tablica edukacyjna „ Dawna Linia Kolejowa”, można też odpocząć. Do Czarnej Dąbrówki jeszcze 7km. Jedziemy dłuższy czas drogą leśną obok nasypu dawnej linii kolejowej.
  • 22,0km – wyjazd z lasu i wjazd na dawny tor kolejowy. Dalej dojazd już bez większych przeszkód do ul. Kaszubskiej w Czarnej Dąbrówce.
  • 26,3km – tu skręt w lewo, dojazd do szosy asfaltowej.
  • 26,9km – skręt w lewo i już widać plac nad jeziorem wiejskim.
  • 27,0km – koniec ścieżki rowerowej. Meta.